Jag är ingen hushållerska

Skrivet: 2011-09-10 | 15:19:23

Är den en tonårings skyldighet att hjälpa till med massa i hemmet? Vad händer om man bara är instängd på sitt rum varje dag och inte gör nåt alls? Ska man bli utkastad?
Är det fel av en förälder att kräva att man hjälper till hemma och är det fel av tonåringen att vägra?
Jag är inte 18 år ännu. Mina föräldrar kan enligt mig inte tvinga mig till att plocka ur diskmaskinen, springa runt och jaga en mus som katten släpat in levande, tvätta kläder, laga mat. Det handlar inte om att jag måste lära mig det, för jag kan allt det där. Jag ser inte en enda bra anledning till att göra ett piss här hemma förrutom det jag känner för och vill göra.
Ett argument som jag oftast tar upp är: Jag valde inte att finnas, det är inte mitt fel att jag finns. Jag har heller inte uppfostrat mig själv till den jag är idag. Skyll. Er. Själva!
Varför ska jag ägna mig tid åt sånt som mina föräldrar tjatar om? Varför ska dom säga åt mig att laga mat medan dom tittar på teve och slappar?
Fine, jag kommer göra allt det där när jag är 18. När dom inte har ansvar för mig längre eller hur man ska säga det.. Gör jag inte grejjerna då har dom all rätt i världen att kicka ut mig ur huset.
Jag har ett år av min barndom kvar. Jag tänker inte vara deras hushållerska nu! Räcker det inte med att jag inte röker och dricker för att vara en bra dotter? Välj! Ska jag göra saker man inte får förrän jag är myndig och hjälpa till hemma? Eller ska jag vänta tills jag är 18 med allt sånt där och inte hjälpa till hemma?
Vad tycker ni? Hur ska en bra dotter vara?


Nicolai
2011-09-10 | 17:58:49

Om inte jag gör sånt där får jag inte hela studiebidraget :S btw, dom kan inte kicka ut dig förrän du har gått klart gymnasiet, oavsett ålder, men tror att dom kan kräva hyra efter att du fyllt 18, men e inte säker på de där med hyran :P

Anonym
2011-09-12 | 17:37:59

Jag använder också de argumenten ;) nu när jag är 18 hjälper de inte lika mycket eftersom jag nu faktiskt får göra det jag inte fick förut.

Tipps (som du inte behöver ta till dig om du inte vill ;)) :städa det du själv ställt till med, bestäm en köksdag i veckan då du lagar mat och städar, och ta en tvättdag också. Då blir det inte mer jobb för dina föräldrar och du behöver inte heller göra mer än nödvändigt. Jag vet att det är svårare än det låter, jag har samma problem själv men försök, lycka till tjejen

Anonym
2011-09-12 | 17:38:30

Jag använder också de argumenten ;) nu när jag är 18 hjälper de inte lika mycket eftersom jag nu faktiskt får göra det jag inte fick förut.

Tipps (som du inte behöver ta till dig om du inte vill ;)) :städa det du själv ställt till med, bestäm en köksdag i veckan då du lagar mat och städar, och ta en tvättdag också. Då blir det inte mer jobb för dina föräldrar och du behöver inte heller göra mer än nödvändigt. Jag vet att det är svårare än det låter, jag har samma problem själv men försök, lycka till tjejen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: