Aerodynamik, va sjutton är det?

Skrivet: 2013-08-19 | 01:31:00

-Dagboksinlägg 5
"Jag satt uppe halva natten inatt. Frågade alla som kom i min väg om de kunde förklara vad aerodynamik innebar, och hur man förklarar det så att mina barn förstår. Jag bad dom att förklara för mig som om jag vore en treåring, då förklarar man ju med så enkla ord som möjligt och på lättaste sätt. Sara kom till min stora räddning. Hon snackade om två lådor (jag orkar inte gå in på det, då kommer hela boken ta slut). Och sen bara satt det i huvet på mig. Jag fattar, jag fattar, jag fattar! Jag minns i nybörjarkursen när Hampus fick komma till räddning och förklara för oss. Då förstod jag lite, sen försvann det till F1, där jag fick lära mig det igen. Minns inte ens om vi hade det i F2? Nåja. Vilket fall som helst så skulle allt ner på papper innan jag kunde gå och lägga mig. Barnen skulle få lära sig att dreja bi, vad avdrift innebär, centerbordets funktion, över och under tryck, konkav och konvex (alla barn vet vad konkav och konvex är nu, yngsta är typ 10, sjukt stolt! Har mitt lilla komma-ihåg-knep), vart man ska sitta i båten och aerodynamik såklart! 
Jag visste att det skulle bli svårt för dom att förstå aerodynamiken, men med Fabian till hands lyckades vi båda få alla barn att förstå. Det var som en stor sten, nej, ett berg lyftes av mina axlar när jag var klar. Jag tycker att det är så onödigt att bara rabbla information, då är det bättre att vara så pedagogisk som möjligt. Det är liksom ingen idé annars. Alla måste få en chans att förstå! 
Pass 2 och 3 seglade vi. Eller ja, inte jag och Matilda, men våra barn såklart. Vi tränade på dreja bi (dvs att få båten att stå helt stilla genom att "sätta roder i lä", "släppa på storseglet" och "skota focken i lovart"), körde lite fenderkull, och övade man-över-bord.
Flingan crew borstade tänderna i båten innan vi skulle åka ut på fjärden, väldigt random enligt mig, men vaaarför inte? :D 
Efter middagen är det ju pass 4, som alla dagar. Idag stod det orginisationstävling på schemat, och varje år så är det några nya frågor/uppgifter. Det här är så gulligt så jag bara måste berätta! Jag och några andra stod och övade på att kasta hansalina. Och så vipps kommer det en grupp barn, säger att jag är söt och ger mig en puss på kinden. Och så fortsatte det med alla grupper! Amen jag dör va gulligt! På organisationstävlingslappen stod det: Ge F1-Josefine en puss på kinden och säg att hon är söt. Det fanns även en fråga om Madde: Hur lång är knop-madde? Eftersom hon satt och pluggade fick jag svara, men jag sa bara "hon är 179.... komma nånting". Jag undrar om någon gissade rätt på sista siffran? 
Jag mår bra, uppriktigt sagt riktigt bra. Det är så härligt. Jag lär känna mina F1:or mer och mer, kommer dom närmre liksom. De lär sig att jag vill ha mitt kvällsfika innan 22 också. Jag säger att jag inte får något alls om de inte är inne i tälten innan 22, men man hinner alltid ta en macka efter kvällsmötet om man inte skulle ha tid med det innan. Luriga lilla jag!"



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: