Sovdags

Skrivet: 2013-01-10 | 07:05:12






-Jag gör i lite omvänd ordning och lägger upp dom sista bilderna först. 
På tal om sovdags, vilket konstigt dygn jag haft alltså... Jag kunde inte somna natten till onsdagen så jag låg och tittade på näst sista delen av harry potter. Jag hade planerat att den skulle ta slut precis när jag skulle gå upp, men icke, en halvtimme innan tog den slut och jag somnade som en stock. Himla tur hade jag dock att Rasmus ringde och väckte mig! Så jag kom, tro det eller ej, iväg till skolan!! Väl i skolan var något övertrött och skuttade runt lite överallt, överlycklig om att Foto 2 äntligen börjat. Mot eftermiddagen tog all ork slut, inget va kul längre, och jag ville bara sova. På bussen påväg hem så somnade jag flera gånger och vaknade av att "huvet ramlat ner", om ni fattar vad jag menar. Jag vet att ni fattar. Sen hade jag lovat Karro och Rasmus att inte somna direkt när jag kom hem, vilket jag inte gjorde heller, jag somnade 45 minuter efter. Vaknade sen igen vid 8 på kvällen, somnade om och vaknade 2 på natten. Kunde inte somna om och tittade då på sista filmen av harry potter och grät som ett litet barn. 


Emil
2013-01-10 | 18:22:25

Hallå lite bilder från helgen kanske?? eller är det bara jag som missat dem ?? det är många bilder jag vill se som jag vet jag är med på som jag säkert aldrig kommer få se ska nog köpa mig en egen kamera snart så man kan kokkurera med dig :P skämt å sidio :P men hallå varför har man en fotograf på evenmange om man inte får se bilderna?? hur skulle de se ut om jag styrde fest utan varken lokal eller dryck eller kanske lokal utan folk nej juste det skulle fallera :P har du tid att läsa detta hallå vart är bilderna ?? kram kram å puss Emil ;;);)

emil
2013-01-10 | 23:00:41

hörde jag ironin i fotograf på ett evenmange ? vi ber inte om att du ska fixa bilderna jag fixar aldrig mina bilder ALDRIG. Tänk efter vad jag har ställt upp för dig så du fått grymma bilder att fota olika miljöer nej du kanske är trött så sov eller läs detta. nr veckan på Ariel vem fixa med dig ?? nr Jag som "model" körde dig och din utrustning hit och ditt ? Nr 3 Sjöräddnings övningar med helikopter många fotografer som skulle döda för att få följa med på en vattenskoter mitt i natten ? för att få coola bilder som slår efekten utav the guardien. Detta är ett PRIS som du aldrig kommer kunna betala.. VÄNNER KRÄVER inget betalt man gör det man är bra på och bidrar till Gruppen ALLA som inte är med på den regen kan ju LÄMNA B -laget ??? Så Ta tbx de där med PRISET det är ett bra nyårslöfte för dig men kräv inte utav MIG att det har ett pris har jag fel ?

KRIG
2013-01-11 | 14:35:33

Hur blir man en Fotograf då Josefine Karin Maria Hellgren?

1. Fotografen är en person som med sin kamera kan fånga in verkligheten med hjälp av att manuellt och mekaniskt ställa in kameran för att sedan ta en bild. En fotograf använder ingen automatik och gör ingenting i efterhand för att förändra bilden som han tog. En fotograf är således endast en hantverkare som tar bilder och fotografins konst ligger i förmågan att manuellt hantera denna.

2. Fotografen är en person som med hjälp av bland annat en kamera skapar bilder, kameran kan ha automatik (såsom autofokus, bildstabilisering, justering av bilden i kameran med olika kreativa lägen osv.) dessutom är fotografen en person som med hjälp av efterjusteringar bl.a. i Camera RAW/Photoshop/Lightroom m.fl. beskär, retuscherar och manipulerar bilden för att den ska bli som fotografen vill. Fotografins konst ligger i förmågan att använda samtliga verktyg för att skapa en bra bild.

antar att du är närmare kategori 2 än 1. För jossan är att vara en fotograf något mer än att bara hantera en kamera. För mig är det att kunna mer än vilket ljus som är bra, hur man hanterar blixtar, kompositioner och så vidare. För mig är det något mer kreativt, för mig innebär det mer att en bild som lämnar kameran är slutprodukten.

men du tycker om att jobba analogt (med framkallningsvätska, fix, vatten, kopieringsmaskin osv vad fan man nu gör.) eller digitalt (med Camera RAW, Lightroom, Photoshop, etc.). tror att jag har nämnt de mesta.

Men för att räknas som fotograf och kunna få ta betalt krävs väll en utbildning och ett företag? Bara för att man gott tre årigt på gymnasiet för att bli snickare kan man inte säga att man är en snickare! det krävs lärlings timmar. min fråga är då igen när kan man räkna sig som fotograf?

Hur resonerar ni?

Frida
2013-01-14 | 17:59:41

Faan jag arg jag blir på kommentaren med namnet "Krig" , det handlar inte bara om kamerans funktioner, det handlar om ett öga för foto och jag vet att Jossan har det, det är fan ingen fotograf nuförtiden som inte använder bildredigeringsprogram för att få det resultat man vill, det ingår i processen, precis som du säger är kameran en maskin men som inte alltid gör det möjligt att uppnå det resultat man vill!!Varför OCH neeej man behöver ingen utbildning eller företag för att få kalla sig fotograf för vad betyder en utbildning när man inte har ett öga för foto??jag vet massor med framgångsrika fotografer som aldrig gått en liten kurs, som redigerar sina bilder för det ingår i hela deras jobb!!

Svar: Tack för att du stöttar mig och tack för de fina orden!!! :) jag håller med dig, det är ofta jag kikar in på fotobloggar exempelvis och ser just det där med att dom "sett bilden" innan den blev tagen. I många fall är det folk utan företag, utan bra kamera och utan utbildning. I bästa fall kan dom också inställningarna och vet hur man efterbehandlar bilder. :) Vissa människor har det där ögat som du pratar om, och att du tycker att jag har det gör mig typ stört överlycklig!! :D
Josefine Hellgren


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: