Dags att börja längta

Skrivet: 2014-06-18 | 13:10:33

Seglarläger i sommar? 
Jag har fått många nya läsare. Måååånga. Därför tänkte jag passa på att tipsa om världens i mina ögon bästa seglarläger.
Varje år (de senaste två åren) har jag filmat på ett seglarläger. Jag kallar filmerna "Ägnö the movie".
Här nedan ser ni några rader från deltagare och funktionärer. Det är värt att läsa, jag lovar er! Och känner ni någon eller är själva mellan 10-15 så anmäl er till våran nybörjarkurs! Har du seglat innan kanske Fortsättningskursen 1 eller 2 passar bättre? Mer info hittar ni på agno.se. (Jag kan stolt säga att vi snart har en ny helt fantastisk hemsida på samma adress!! Wihoo!!) 
 
(Bilderna nedan är från "mina" år. Från att jag gick nybörjarkursen till det att jag blev funktionär, bilderna tog jag från min facebook (därav den fantastiska kvalitén) och jag har fotat alla minus de som jag är med på!)
 
"Jag började i nybörjarkursen 2009. Några timmar in på första dan var jag fast. Här stannar jag tänkte jag. Ön är underbar, den ligger i Stockholms skärgård mellan Tyresö och Ingarö. Vi jobbar helt ideellt, vilket betyder att vi funktionärer inte får ett öre för det vi gör. MEN! Vi gör det så gärna, för vi älskar det! Året om fixar vi med båtarna, rustar upp på ön, har möten osv. Jag brukar kalla de på Ägnö för "Ägnöfolket". Vi är lite one of a kind. Det finns människor för allt på ön. Dessutom har alla massa olika yrken.. Vi har lärare, brandmän, sjöräddare, svetsare, studenter, barnvakter etc. etc. och så jag då som är fotograf. Men på lägret är vi funktionärer. 
Det finns inget coolare än att se ett gäng 10-15 åringar sitta i en segelbåt själva efter några dagar och segla på riktigt. Vi lär ut om sjösäkerhet, livräddning, väjningsregler, ANT (Alkohol, Narkotika, Tobak) och om allemansrätten. Vi sitter vid en lägereld och sjunger sånger. Vi leker och badar. Lär känna folk som blir ens bästa vänner, vänner livet ut. Man växer så otroligt mycket. Jag kom dit som 14åring. Till och med jag växte! Bilderna ni kommer få se i det här inlägget visar en resa. Ni kommer känna igen människorna genom det här inlägget. Jag har gått alla kurser och direkt när jag var klar med alla fyra satte de mig i den galnaste positionen jag haft i hela mitt liv. Jag blev ansvarig för fortsättning 1 kursen 2013. Det är ett år jag aldrig glömmer. Det kan ha varit det tuffaste och mest krävande, men det var nog också det roligaste!"
Josefine (jaa, alltså, jag själv)
 
 
"Jag tycker att lägret var super roligt och mysigt. Det är inte bara ett läger där man lär sig segla. Det är ett läger där man har roligt tillsammans. På 11 dagar hann jag träffa super härliga människor som idag har väldigt stor betydelse för mig. Tårarna bara rinner när jag kollar tillbaka på bilderna från förra året, saknaden e så stor. Alla underbara människor och alla mysiga lägerbålar. Det finns inget mer att säga än att Ägnö är den bästa platsen på jorden!"
Sandra (Gått ut nybörjarkursen)
 
"Jag vet inte var jag ska börja när jag ska skriva om Ägnö, orden räcker lixom inte till för den där platsen som gett mig så mycket. För fem år sedan skickade mina föräldrar ut mig på seglarläger på Ägnö. Det hade de gjort tidigare, fast på andra platser. Skillnaden blev att Ägnö stannade jag kvar på, år efter år. Jag har gått från att vara deltagare i de olika kurserna på lägret till att nu vara instruktör och det är min tur att visa upp Ägnös bästa sidor för de nya deltagarna. För Ägnö seglarläger är så mycket mer än bara ett läger där du lär dig att segla. Det är en plats att ha kul på och upptäcka nya saker. Lära sig mycket nytt och lära känna sigsjälv. Få nya erfarenheter och många goda skratt. Möjligheten att komma bort från verkligheten och möta gemenskap. En plats att testa dina gränser och lära dig av andra. Det är en plats dit du kan komma och inte känna nån och ett läger senare ha minnen du sent glömmer med dina nya vänner. Ägnö har gett mig det bästa en plats kan ge, så många minnen och vänner för livet. Ön och lägret har en stor plats i mitt hjärta och att mina föräldrar skickade iväg mig dit för så många år sedan var ett av de bästa beslut de har tagit åt mig. "
Elin (Ansvarig för Nybörjarkursen 2014)
 
 
"Inte för att jag varit på några andra seglarläger men jag tror ändå att jag har rätt när jag säger att Ägnö seglarläger är det bästa!! Förutom att man får lära sig att segla som en kung så är alla på lägret jättetrevliga och positivt inställda (både personal, ledare och ”elever”).
Till Ägnö seglarläger är alla välkomna och det märker man direkt när man kommer till ön! Jag har gått från att aldrig ha satt min fot i en segelbåt till att veta alla grunder till hur man seglar, vad de olika delarna på båten heter, hur man läser ett sjökort och mycket mer! Men dels så har jag också lärt mig hur man ska hålla reda på alla sina saker i ett tält i elva dagar, jag har lärt mig om samarbete och hur man ska dela upp uppgifterna i båten, om HLR och om vad man ska göra ifall båten välter. Sen har jag självklart lärt känna massor med roliga människor! Personligen tycker jag inte att seglingen är det roligaste på lägret (även om det såklart också är superkul!). Det roligaste enligt mig är att umgås med alla ägnö-människor. Att tillsammans äta frukost, sjunga sånger vid lägerelden, segla, leka lekar och bada. Man skrattar så otroligt mycket under lägret och skapar minnen som man inte kommer glömma på väldigt, väldigt länge!! Jag skulle nog säga att man växer och utvecklas under lägret. Jag har personligen utvecklats otroligt mycket om man tänker på just seglingen. Men det jag tror att folk utvecklar mest under lägret är sin samarbetsförmåga och förståelse för andra. Man lär sig att lyssna på andra och komma överens även när alla har olika åsikter om hur man ska styra båten. Det som gör att jag tycker om så himla mycket med Ägnö seglarläger är att alla är positiva och trevliga och att på Ägnö seglarläger behandlas alla lika oavsett var du kommer ifrån, din ålder och vad du har för intressen utöver segling. "
Wilma (gått ut Fortsättning 1 kursen)

 
"Jag tycker att man ska anmäla sig till just Ägnö seglarläger för att stämningen på Ägnö är så härlig. Alla är välkomnande och man blir som en stor familj. I och med att ledarna är i ens egen ålder blir "lektionerna" avslappnade och roliga! Jag har fått ut väldigt mycket ur lägrena på Ägnö. Jag har lärt känna en massa bra personer, tillsammans med mina tre bästa kompisar. Och självklart lärt mig segla, något som visat sig vara jätteroligt!
Det roligaste med Ägnö är nog alla galna minnen jag fått, från helt kaosade segelturer fyllda av skratt till mysiga lägereldar. Genom Ägnö har jag lärt mig att ta mer ansvar och lita på att jag faktiskt kan saker. Det som är bra med lägret är helt enkelt att få vara ute i skärgården med kompisar, segla, sola, bada och prata nätterna långa." 
Fredrika (gått ut Fortsättning 1 kursen)
 
 
"Folk borde anmäla sig till Ägnö för att det är lärorikt, man får lära sig segla vilket är jätteroligt men även att "ta hand om sig sig". Jag har blivit något barnsligare av lägret... men aja.. nej men utav lägret har jag fått flera nya och fantastiska vänner! Roligast har varit alla misstag som jossan tyckt mindre om... haha! Det är roligt att vara med så många fantastiska människor och att vara ute hela tiden och ha roligt! Det finns så mycket som har varit lite sådär extra kul! Går inte att välja!!! Jag tycker man märker tydligast på de yngsta när de gäller utveckling, dom blir något mognare och något mer avslappnade under lägrets gång... sen blir vi äldre lite barnsligare och så men äsch tror alla blir mer bekväma att vara bland många man inte känner och blir mindre kräsna eftersom det är ju skogen med ganska få bekvämligheter. Det som är bäst är att alla är i samma ålder (tyyp) det är roligt att ledarna själva har varit elever på samma läger för det gör att dem känner sig mer bekväma och vet exakt hur det är att lära sig osv. Det har alltid varit en bra stämning på ön också, aldrig någon som inte spridit glädje eller så."
Elin (gått ut Fortsätning 1 kursen)
 
 
"Jag har suttit och funderat på mitt bästa Ägnö moment men kan inte ge något, det finns för många. Jag har inte bara lärt mig att segla här, jag har lärt mig vad gemenskap, vänskap och samarbete innebär. Det har gett mig fler skratt än jag kan minnas och jag har spenderat otaliga kvällar sjungandes runt lägerbålet. Utan Ägnö hade jag varit en helt annan person och med helt andra intressen, idag går jag en marin utbildning och jobbar som segelinstruktör även utanför Ägnö. Större delen av min tid spenderas i och runt båtar och sjön. Allt detta har jag Ägnö att tacka för. Jag är glad att jag hamnade här" 
Tilde (Fortsättning 1-instruktör 2014)
 
 
"Varför ska man anmäla sig till Ägnö seglarläger? Jo för det kommer vara en av det roligaste upplevelserna du någonsin kommer vara med om. Man träffar massa nya vänner, lär sig massa nya grejer och skrattar massa! Att lära sig segla en båt inprincip helt själv är en underbar känsla. Man får den där extra lilla kicken när man klarar något man inte kunnat eller trott sig kunna. Hela grejen med båtarna är kul och varje ”årskurs” är de olika skar som är kul. Första året är allt så nytt. Man märker knappt att dag 1 är över innan man ska åka hem igen och behöva vänta ett helt år tills nästa gång man får åka hit igen. Andra året när man seglade ”båtarna som välter” längtade man till nästa pass och få åka ut på fjärden igen. Förhoppningsvis välte man och fick träna på att välta upp mitt ute på sjön med båtar som åkte förbi och andra deltagare som skratta åt alla som vält. Tredje året är man äldst, man får bo i båtarna, åka på långsegling och lära sig navigera mitt i natten med hjälp av fyrar. Under alla åren är det dessutom sol, bad och lägereldar på kvällarna. Trots alla minnen som man fått där finns de ett som sitter lite extra. Det var när jag gick sista året, alltså i F2, och vi var ute på långseglingen. När man nattnavigerar så går, man som alla förstår, och lägger sig vääääldigt sent. Jag hade för mycket energi så bestämde mig för att inte gå att lägga mig alls.. När alla gått och lagt sig helt slut efter att vart uppe hela natten vandrade jag iväg en bit från båtarna till en liten klippa med min kamera. Där satt jag, kollade soluppgången och badade fötterna. Efter en timme eller två gick jag tillbaka till båtarna och på något sätt lyckades jag få upp alla ingredienser, skålar och visar jag behövde för att göra pannkaksfrukost till hela gruppen. Efter ett tag vaknade någon i någon a båtarna bredvid och kom upp och hjälpte till. Hur mysigt som helst när solen värmer och det är alldeles stilla runt omkring. Förutom att man lär sig uppskatta saker lite mer när man är på en ö utan duschar så har man verkligen kul. Och det är inget jag säger för att det ska låta bra utan jag menar de verkligen. Har du chansen att få göra något sånt här, gör de! Du kommer inte ångra dig :))))" 
Linnea (Gått ut Fortsättning 2 kursen)
 
 
"Jag har nu i över en timme försökt kommma på vad jag ska skriva om Ägnö. Vad är mitt favoritminne? Hur har jag utvecklats tack vare Ägnö? Jag har läst vad andra har skrivit och sedan, även fast jag egentligen inte hade tid, bestämde jag mig för att titta på 'Ägnö the movie'. Jag vet inte hur många gånger jag har sett den nu men jag vet att varje gång jag ser den får jag ett leende på läpparna! Jag ler åt alla fina minnen som kommer tillbaka med alla underbara människor. Jag kan inte göra annat än le när jag tänker på Ägnö ('yeah right' tänker ni men det är sant). Så hur ska jag kunna välja ett(!) favoritminne? Det går inte. Det är något speciellt med den där ön, varför skulle jag annars nu spendera min femte sommar där?
 
 
Jag var 14 år när jag började i nybörjarkursen. Jag hade aldrig satt min fot i en segelbåt och i år ska jag vara ledare! Det konstiga är att det inte skrämmer mig. Jag vet att det kommer bra eftersom jag under mina år på Ägnö har lärt mig så mycket från ledarna och nu kommer jag ha dessa fantastiksa människor vid min sida.
 
När jag förra sommaren kom hem från lägret slog jag på datorn, satte på 2012s Ägnö the movie och började storgråta. Jag kunde inte förstå att det skulle dröja ett helt år till nästa läger. Nu är det dock inte många dagar kvar. Jag längtar!"  
Madeleine (Gått ut knopkursen, Nybörjarledare 2014) 
 
 
"Ägnö Seglarläger för mig är en sjukt underbar upplevelse! Förrutom alla nya vänner man får på lägret och det härliga umgänget så har jag genom de 3 åren jag varit på ön lärt mig så sjukt mycket! Förrutom att segla båt så lär man sig så sjukt mycket som ANT, säkerhet och annat seglingsrelaterat. Jag har många fina minnen från lägret men ett speciellt som jag gillar mest är nog när jag gick F1 och var på långseglingen, så himla mysigt! I sommar är det mitt fjärde år på ön och jag ser fram emot det så sjukt mycket!"
Erik (Gått ut knopkursen, Båtförare 2014)
 
 
"3 månader gammal satte jag mina första steg på Ägnö, de stegen skulle inte bli de sista men frågan är om någon visste då att efter 23 år så skulle det vara min tur att ta över som lägerchef på Ägnö seglarläger. Jag som skriver och vill förmedla mina fantastiska minnen från Ägnö och seglarlägret heter Emil Skärlén och är idag 22 år

1982 ville min pappa Helge göra något extra för barn och ungdomar i hans favoritmiljö med det han kunde bäst, att lära ut sjömanskap och scouting! Jag föddes in i livet på sjön är född och uppvuxen på skärgårdsön Dalarö och har varje sommarlov sedan jag föddes varit på ett segelfartyg som heter Ariel och även deltagit på Ägnö seglarläger.

Jag har under alla åren sett och hört och tagit del av allt som min pappa har gjort som lägerchef i 30 år. Det har både haft sina för- och nackdelar som ni alla kan förstå. Man blir behandlad på ett helt annat sätt än vad någon annan blir. Man förväntas kunna saker samtidigt som folk tror att jag bara glider på en räkmacka hela tiden och så funkar det verkligen inte i livet. Och verkligen inte på Ägnö!  Sommaren 2015 är det min tur att bära på hela ansvaret som lägerchef, en stor och viktig roll som jag hoppas kunna genomföra på bästa sätt.

Det som du som går eller funderar på att börja i någon av våra kurser ska veta är att Ägnö seglarläger är så mycket mer än att bara lära sig segla å få med sig bra sjömanskap! Det är en nyckel full med kontakter, vänner, skratt och mängder av erfarenheter in i resten av era liv! 

Ägnö har format hela mitt!

Den erfarenheten jag fått ut av Ägnö har hjälpt mig i många olika situationer! Kunskapen från ägnö fick mig att bli frivillig sjöräddare som 16 åring och som 18 åring deltidsbrandman, kunskaperna har även lett mig till alla dem sommarjobben jag har haft. Dels som styrman på segelfartyget Ariel och även till det arbetet jag har idag som båttekniker på ett båtvarv.

Den produkt som kommer ut från deltagarna till att bli instruktör och få lära ut är ett vinnande koncept. Att hela tiden få utvecklas genom att få ta mer och mer ansvar och växa in i en allt mer ansvarig post, det är det som gör att vi som gått alla kurser och går vidare blir instruktörer. Vi blir något helt unikt som man kan se stor skillnad på ute i det vardagagliga livet på sjön.

Det roligaste med seglarlägret är att se hur alla utvecklas alla med olika bakgrunder och erfarenheter som inte ens känner varandra lär sig under 10 dagar. Samarbeta som en besättning för att lämna lägret med massa kunskap och nya vänner för att ett år senare ses igen och axla lite svårare utmaningar tillsammans. Att se den utvecklingen hos både deltagare och funktionärer är det finnaste, roligaste priset man kan få.

Jag tycker verkligen att alla ska få chansen att pröva på segling!

På Ägnö seglarläger fokuserar vi inte bara på kapsegling utan vi lär ut hela skärgårdskonceptet, med allemansrätt, sjömanskap, förstahjälpen, sjösäkerhet, samarbete, båtvård, navigering (dag som natt) allt för att bli så bra sjömän som möjligt. Det är det bästa med Ägnö seglarläger. Vad kan då bli bättre? Jo att våra instruktörer själva har gott kurserna och vet hur det var att vara lite smårädd i lutande båtar i hårda vindar. Dem har även drivet av att ge tillbaka de som dem har fått och kommer tillbaka frivilligt och lägger ner massa frivilliga timmar. Gör man det så kan jag lova att man är där för att man brinner för sin sak att lära ut och umgås. Bättre instruktörer kan man inte få, det är inte några som bara sitter av sin arbetstid utan på Ägnö lägger vi ner våran frivilliga tid för att vi vill att alla ska kunna få lära sig segla för låga kostnader.

Jag hoppas vekligen du som läser detta vill vara en del av oss på ägnö! Och hoppas att kunna få träffa er ute på ön någon gång. Stora seglarkramar!"

Emil (Vice lägerchef)

 
"Jag har vuxit upp på Ägnö, min mamma och pappa (som också varit engagerade i lägret i många år) tog med mig dit ut när jag var nästan ett år och jag har varit med på nästan alla läger sedan dess. Mitt första år som funktionär gjorde jag när jag var 15 och sen dess har jag varit instruktör och sedan 2 somrar tillbaka har jag även varit lägerchef. Det jag har fått ut allra mest ut av att vara deltagare och funktionär och numera lägerchef är att jag har vuxit enormt som person! Jag har lärt mig massor om ledarskap, organisering, samarbete och såklart om segling. De här sakerna har jag nytta av varje dag i mitt jobb som lärare. Utan ägnö hade jag inte varit en lika bra pedagog som jag är nu och jag hade inte haft samma känsla för planering som är en stor del av mitt yrke.
Det absolut roligaste under hela lägret är att få se när glädjen för segling väcks hos deltagarna och när yngre ledarförmågor ställs inför olika personliga prövningar som gör att de utvecklas till fantastiska ledare. Att få se dessa unga människor växa och bli bättre och bättre på det de gör är otroligt fint att få se och vara en del av. Det jag minns mest från alla de läger jag varit med på är när jag själv gick nybörjarkursen. Jag hade inte velat gå men mamma tvingade mig. Jag var livrädd när det lutade och skrek ofta i högan sky när det lutades. En dag på lägret när vi precis fått börja segla själva så var det hårda byvindar i en nybörjares ögon och vi hade råkat sätta fast storskotet i "råttan" och båten lutade alldeles för mycket och välte. Sen den dagen var jag inte längre rädd och nu älskar jag att segla!! Jag tycker att man ska anmäla sig till vårt läger för att man lär sig så mycket mer än bara segling. Kamratskap, samarbete, ledarskap och problemlösning är några av de bra saker som man utvecklar. Och det är ju verkligen något man har nytta för resten av livet!"
Diana (Lägerchef)
 
Det var allt. Nu har jag gråtit lite över resan vi haft och hur fint alla har skrivit. Som vanligt så är det naturligt för oss på Ägnö att lägga ner tid på sånt vi tror på. Som att skriva dessa fina texter till ER som läser. För att ni ska hitta oss. Vi älskar det här. Vi vill att ni också ska älska det. Det finns platser kvar till årets läger, så anmäl er vettja! Det kommer bli den bästa tiden i era liv. (agno.se) 
Ägnö-folket, jag älskar er! // Josefine


2014-06-18 | 16:12:16

Det verkar verkligen såå kul! Hade gärna varit med! Synd bara att jag är 17 och inte bor i de trakterna :(

Svar: Vi har haft folk från Frankrike, Norrland. Skåne. Så det där med att inte bo i trakterna i ingen ursäkt ;) man bor ju på ön liksom :) kanske har du nån släkting? Eller kompis lillebror/syster?
Josefine Hellgren


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: