Spelar min halsduksfärg någon roll?

Skrivet: 2014-03-30 | 23:20:00

-Varför i hela helvete?
Jag skriver inte mycket om mina åsikter här. Håller de ofta för mig själv, men idag kände jag nåt. Jag ska berätta varför... 
Min pappa är stolt Djurgårdare och jag har blivit uppväxt till att det är "Djurgården som gäller" .. typ. Det blev en koppling mellan mig och pappa, varför skulle jag börja hålla på ett annat lag liksom? Jag minns att vi gick på en hockeymatch när Dif spelade och jag var så himla stolt över både mössa, tröja och halsduk. Jag gick till skolan en dag med min fina halsduk och blev genast retad för att jag hejade på fel lag. Jag tänkte sätta på mig min t-shirt på gympan men ångrade mig. Absolut, man kan skämta, men när man börjar retas för det så är det inte lika kul längre. Jag tittar väl inte riktigt på sport, allsvenskan och allt vad det nu är. Jag nämner oftast aldrig vad jag "håller på", jag har inga argument för varför jag tycker att Djurgården är bäst. 
 
Idag dog en Djurgårds-supporter för att han hade fel färger, höll på fel lag. Han var säkert inte helt oskyldig han heller, man han fick sätta livet till. Det gör mig så förbannad att jag inte riktigt vet hur jag ska finna ord för att skriva vidare. Jag skiter i vilket lag han höll på. Jag hade varit precis lika arg om det var någon från Helsingborg som dog, eller AIK, eller vilka fan som helst. Han hade familj, barn, vänner, släktingar. De får aldrig prata med honom igen. De får aldrig se när han pratar om hur matchen var, när han står och skriker till teven när någon gör mål, hans barn får aldrig mer gå på en match med honom igen. Han får inte umgås med sina nära och kära igen för en jävla premiärmatch. 
 
Fotboll. Vad fan är det för jävla sport om folk ska få sätta livet till för att man hejar på ett lag? Fotbollen i sig är asbra, men supportarna går lätt över styr (eller så är jag bara förblindad av media?). Jag skiter i om han provocerat eller vad han nu gjorde för att bli misshandlad. Han dog av det. Det är mord. Det kanske händer en gång, det kanske händer igen? Vem vet? Men det räcker med våldet inom fotboll nu. 
Det räcker med våld inom alla sporter. Vad tjänar man på det? Vad? Nej men helt ärligt? Maktkänsla? Storhetsvansinne? 
Kan man inte bara få hålla på det laget man vill för att man tycker om dem mest, få stå och heja på sitt lag utan att bli hatad för det? Få känna gemenskapen och peppa spelarna nere på plan som det ska vara utan att någon blir nedslagen? 
 
Vem är jag att sitta här och tycka om fotboll tänker ni nu. Jag är vem som helst som får säga vad jag vill och nu råkade jag känna att jag ville ta på mig mina Djurgårdskläder och vara arg på att en pappa har dött. För att han höll på "fel" lag. Jag harit var liten och blivit hånad för min halsduk och mitt val, det är ingenting jämfört med detta, men det satte spår.
Sätt stopp för detta, snälla. 


2014-03-31 | 03:59:45

Det är ännu inte bekräftat om det var en helsingborgare, djurgårdare eller en helt vanligt passerande person som misshandlade.

Och nej. Bråk och misshandel här inte hemma bland sport :(

Svar: Nej, jag vet, därför skrev jag inget om det. Men han var på väg till matchen och hade djurgårdskläder på sig. Så tragiskt. Sånt ska inte få hända :( aldrig någonsin igen.
Josefine Hellgren

2014-03-31 | 07:18:52

Håller helt med dig! Så hemskt och onödigt. Jag var faktiskt i Helsingborg igår, inte för att titta på fotbollen utan bara strosa runder, men vi fick lämna p.g.a. att det kändes alldeles för osäkert. Så ska det inte vara inom sport!

Jag tycker det är jättebra att du tar upp det här i bloggen så att så många som möjligt får reda på det!

Svar: Fruktansvärt. Synd att ni fick dra er undan. Det var ju inte så kul liksom!
Josefine Hellgren

2014-03-31 | 08:52:07

Det är verkligen superhemskt. Riktigt bra inlägg!

Svar: Ja, inom en gemenskapssport också... Tack ska du ha.
Josefine Hellgren

Andreaz
2014-03-31 | 15:21:47

Folk är så jävla pantade att man blir mörkrädd.

Svar: Verkligen!!
Josefine Hellgren

Andreaz
2014-03-31 | 18:12:23

DU bryr dig om andra människor Josefine!
Din osjälviskhet är fan så mycket mer värd än alla klantskallar som inte fattar att man INTE BÖR skriva,göra och eller behandla andra illa.
Fina tjej!!:D
Mvh
A

Svar: Tack, du är snäll du.
Josefine Hellgren

2014-03-31 | 20:44:50

Fruktansvärt verkligen. Blev riktigt chockad. Man vet ju att det är mycket våld runtomkring fotbollen (tyvärr) men trodde inte att det skulle gå såhär långt...
Är inte så insatt i sport men håller på Djurgården både i fotboll och hockey, det har liksom bara blivit så.
Mina tankar går till den avlidnes nära och kära <3
fy fan, detta får absolut inte hända igen

Svar: Jaa, jag med.. helt galet, heeeeelt galet. Alltså att man kan DÖDA någon. Aldrig förstått det. Det är ju inte fotbollens fel riktigt, det är bara mäns kärlek till våld inom sport typ... Mina med... :(
Josefine Hellgren

2014-03-31 | 22:47:44

Håller verkligen med dig! så jävla hemskt..

Hej! Just nu har jag en fototävling på min blogg i samarbete med Cuponation.se där man kan vinna 500kr på Nelly.com, det vore jättekul ifall du
ville vara med :) direktlänk: http://ainaphoto.blogg.se/2014/march/fototavling-500kr-hos-nellycom.html#comment

Ber om ursäkt ifall du inte gillar sånahär kommentarer, ha det bra! ♥

Svar: Visst??? :( Åååh! Gud vad roligt! Hoppas jag hinner innan jag åker till Thailand!!
Jodå, älskar sånna här kommentarer :) Tävlingar är jag gärna med på :)
Josefine Hellgren


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: