Nybörjarexpert på flugfiske

Skrivet: 2015-09-11 | 10:49:00

 STORSJÖ
En av anledningarna till att vi åkte till Norrand den här sommarn var för att lära oss flugfiske. Jag och Madde har flera gånger följt med pappa för att fiska. Det har varit extremt långtråkigt och kallt många gånger, men med tiden så har jag uppskattat det mer och mer. Få en fisk slår ju allt. Vilken känsla! Så när pappa frågade om vi ville lära oss att fiska flugfiske så sa systrarna ja i kör. Jag minns nån film eller om det var nån sommarlovsmorgon som ett gäng skulle hitta en skatt i skärgården. Då stod det nån, som de var tvugna att prata med för att få ledtrådar, som fiskade flugfiske. Jag minns det så väl, hur svårt det såg ut. Fattade verkligen inte hur man gjorde.
 
På dagen D gick vi upp till stora stugan på campen och väntade en liten stund. Det var två killar som också skulle lära sig. De såg ut som värsta proffsen redan.. Vi hade en lärare och en praktikant som hjälpte oss supermycket. Jag förstod principen rätt så direkt. Man skulle inte kasta som med kastspö utan ha samma kraft bakåt som framåt. Vi fick öva utan fluga på bakgården innan vi käkade lunch för att sen åka till den vackra ström av vatten som låg bara en bit bort. Nicklas, våran lärare (i blå tröja), var väldigt duktig på att lära ut. Vi fick testa på massa överkursgrejer mest för kul. Och när man sätter ett sånt "move" då blir man lite stolt över sig själv.  
 
Madde fick en firre och pappa en han med strax efter, båda små små Harrar som vi självklart släppte tillbaka i strömmen. Jag fick napp en miljard gånger med det var ju omöjligt att få upp dom små rackarna! Det var fel på flugan. Helt klart. Vi fick testa på två ställen fram till klockan 5 då vi skulle sluta. Men det slutade inte där.. nej nej! Vi åkte till en bro där praktikanten (minns inte hans namn :( ) fick upp en jättefin Harr som vi sedan rökte och åt som mumsig efterrätt! De drog alltså ut på tiden, deras tid, för att vi skulle få med nåt hem och få fiska lite till. Nicklas lånade ut sina polaroidglasögon så vi kunde se botten utan allt blänk på vattnet. 
Storsjö fiskecamp är alltså placet to be om man vill lära sig att fiska flugfiske. Vilken bra dag. Så himla bra. 
 
Första gången jag stod i strömt vatten och känt vattnets kraft. Det var lite coolt. 


Anonym
2015-09-11 | 11:19:23

Du! Det är inte lätt det där inte! Bra jobbat..

Svar: haha! tack!
Josefine Hellgren

Andreaz
2015-09-11 | 15:38:20

Gillar bilden när du å Madde ligger på bron:)
Gossan i galonbyxor sexy;)

Svar: Tack!
Skön ironi..
Josefine Hellgren

Andreaz
2015-09-11 | 16:48:02

Vadå ironi;-)
Tihi..

Svar: Snarare.. jag hoppas innerligt att det var ironi
Josefine Hellgren

2015-09-11 | 17:52:51

åh vilka fina foton :)

Sv: Tack för tipset, har hört om det innan och gör så ibland. Dock är det inte alltid så lätt, utan det beror mycket på hur objektet ser ut :)
Kram

Svar: Tack snälla!

Inte lätt det där med "regler", haha! Men jag tycker att kan man dem så gäller "regler är till för att brytas regeln". ;)
Josefine Hellgren

Andreaz
2015-09-11 | 19:21:32

Ja klart det var ironi.
Du känner väl mig?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: