Veckans photoshoptips

Skrivet: 2011-11-10 | 12:15:00

Vill först bara säga att det kommer tillkomma musik i nästa veckas photoshop tips! Medan ni tittar på den här videon så är ett gott tips att lyssna på en låt, blir lätt tråkigt annars!
Ett ord i photoshop som är vääldigt bra att kunna är "opacity". Med Opacity, eller opacitet som det heter på svenska kan exempelvis minska ett överliggande lagers opacitet, så att det delvis blir genomskinligt. Kom ihåg det. Opacity. Säg det tio gånger så går vi vidare sen.
Om ni kikar på min header så ser ni att bilden på mig till vänster är lite genomskinlig. Gissa vad jag har använt mig av? OPACITY!
Photoshop är så mycket lättare än vad ni tror. Det gäller bara att hitta grejjerna. Opacity finns nästan överallt. På penslarna, i lagrerna, klonstämpeln osv.
För att använda opacity med två bilder måste vi ha en bild på en annan, som i förra veckans tips. Nu ska vi göra den översta bilden halvt synlig. Alltså ska vi minksa opacityn med 50%. Förra veckan visade jag vart rullmenyn där det står "normal" är. Till höger om den hittar ni opacity grejjen.


Amanda
2011-11-23 | 16:10:27

Bra tips! Har precis börjat lära mig photoshop och lager och sånt. Nu vet jag det här oxå.

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: