Rörelseoskärpa

Skrivet: 2012-08-23 | 21:46:00

-Slutartid: 1/80 Bländare: f5,6 Iso: 125
Det är kanske inte alltid man vill ha helt skarpa bilder, eller hur? Tänk t.ex att man vill ta en bild på massa människor som går, kanske på drottninggatan i Stockholm där det kryllar av människor? Hade det då inte varit sjukt mycket snyggare om allt som rörde sig blev som sträck? Än bara liksom helt stilla. Man vill ju få fram den där stressen och farten. Då kan man använda sig av "rörelseoskärpa". 
Ett stativ är ett måste. För man vill ju bara att dom/det som rör sig ska bli suddigt, inte bakgrunden också. Om bakgrunden ockå är suddig har du fått till nåt helt annat, nämligen skakningsoskärpa.
Lite beroende på hur snabbt motivet rör sig måste du ha en lång slutartid. (På bilden ovan använde jag mig av en ganska normal slutartid, men eftersom jag skakade huvet så snabbt så fungerade det ändå). En lång slutartid är  ca 1 sekund och uppåt. (På Nikon kameror ser 1 sekund ut såhär= 1")   
 
Du behöver: 
• Ett stativ
• En kamera som du kan ställa in på manuell
• Någonting som rör sig
 
Bra motiv:
• Rinnande vatten, ex. en bäck eller liknande (Vattnet ser mjukt ut)
• Gående människor 
• Bilar eller andra fordon (kan bli ascoolt på kvällen/natten när man bara ser ljusstreck)
• Lekande barn 
• Förbipasserande tåg med stående människor i förgrunden
• Spökbilder (nästa torsdag berättar jag hur man gör!) 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: