Att fota i Raw-format

Skrivet: 2012-10-30 | 00:02:00


-Före och efter. 
Lycka till att förvandla en nästan helt svart bild till en normal bild med ".jpg"!!
Det var när vi skulle nattnavigera i fredags som kortet på Elin och Alexandra togs. Vi ville gärna ha kvar vårt mörkerseende så därför var det otroligt dåligt ljus inne i båten, dessutom kunde jag inte ta med blixt och jag var tvungen att fokusera bilden manuellt så jag slapp sökarljuset. Hade jag fotat i JPEG-format hade den här bilden aldrig gått att rädda. Men med raw och en sväng i Camera Raw blev fotot som nytt. Är det inte helt fantastiskt vad man kan göra nu förtiden? ;) 
 
Inställningar:
Slutartid: 1/60 sekunder (under 1/60 så är risken stor att bilden blir skakig)
Bländare: f/1,4 (det lägsta bländartalet jag har på mitt objektiv)
Iso: 400 (jag är jättefeg med att gå över 400, men det gick ju ändå!)
Brännvidd: 50mm 
Blixt. Nej
Format: Raw
 
 
Fotograf: Josefine Hellgren



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: