Halvreflarnsrullar

Skrivet: 2013-06-15 | 19:44:00

-Havreflarnsrullar med vitchokladsmålad insida och fylld med jordgubbsbitar och grädde, toppat med riven vitchoklad.
Det här kan vara det bästa jag har gjort i hela mitt liv! Och nu ska jag berätta hur jag gjorde:
 
2 satser havreflarnssmet
200 g vitchoklad
1 paket jordgubbar
ca 3 dl grädde (möjligvis mer beroende på hur många rullar du gör) 
 
Jag gjorde smeten till havreflarn (finns på google, bara att söka, helt vanliga havreflarn), dubbel smet dessutom eftersom de ska bli ganska stora. Bred ut fyra klickar på ett bakplåtspapper, fler än 4 får inte plats, tro mig jag har testat.. 
Medan de flyter ut där inne i ugnen så tejpa fast en bit bakplåtspapper kring ett ljus. Ta ut havreflarnen och låt svalna en liten stund. Ta försiktigt upp den första, men akta, de är fortfarande varma! Vira den runt ljuset, men gör inget förhastat, då kan kakan gå sönder. Krama åt när hela är virad runt så håller de bättre. 
Nu ska de svalna och stelna helt. Smält 75% av chokladen i ett vattenbad och måla sedan rullarnas insidor. Ställ in i frysen en liten stund så at chokladen hinner stelna. Vispa grädden under tiden och skär jordgubbarna i mindre bitar. Ta ut rullarna från frysen och häll grädden i en sprits. Spritsa lite grädde in i rullarna, lägg i kanske 3 jordgubbsbitar och gör så om vartannat tills rullarna är fyllda. Riv resten av chokladen och strö över. Du kan även skära en varsin jordgubbe som en solfjäder och lägga lite snyggt bredvid på tallriken. 
Alla kommer älska det! Det har du mitt ord på! 


Nicolai
2013-06-15 | 21:03:26

Måste testa det här :O låter sjukt gott! :D

Svar: Det ÄR sjukt gott!!
Josefine Hellgren

2013-06-18 | 06:50:04

Låter ju hur gott som helst! :)

Svar: det är det också :)
Josefine Hellgren


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: