Navigare necesse est

Skrivet: 2013-06-18 | 08:03:00

-Segling från torsdag till lördag. 
Under nationaldags helgen drog vi ut, jag, Alexandra och Diana för att segla lite. Sååå skönt och avslappnande att få vara ute i skärgården igen. Vi hälsade på Ägnö, åkte vidare till Kalvholmen, drack varm choklad med marshmallows (tänk att jag alltid måste googla för att veta hur det stavas), sov till de mysiga vågorna, vaknade, käkade mumsiga mackor och drog vidare ut till sjöss. Och så händer det... Nu tänker alla att vi välte båten elelr att vi började sjunka, riktigt så farligt var det kanske inte. Det slutade komma kylvatten när vi satte på motorn. En rem hade lossnat nånstans, hängde väl inte fullt med. Upp med förseglet och iväg bland alla grynnor. Jag styrde och navigerade förträffligt bra. Diana visade fel vart vi var på sjökortet och jag kände på mig att något var fel alltså. Men vi överlevde. Och vi tackar högre makter för det! 
På tal om grynnor så vet jag nu skillnaden mellan en grynna och en brännig: En grynna är själva grundet och en bränning är vågorna som blir av grunden. Jag vet inte hur många svar som har varit i stil med "nej, men det är samma sak, bara olika ord". HAH, nu har jag mer kunskap. Fan rätt schysst asså! 
 
Svaren på frågorna på kortet: 
1. Slagsida
2. Norröra 
3. Att segla är nödvändigt
4. Svenska ostindiska companiet
5. Röd
6. Riva
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: