Sjukt artsy tågbilder i Norrlandslandskap

Skrivet: 2015-05-27 | 22:27:00

ÄNTLIGEN
 
Jag är här. Jag ligger i Rasmus säng. Trångt som satan men vi kunde inte bry oss mindre. Oj vad jag behöver den här minitrippen. När jag såg honom komma där i bilen för att hämta mig så släppte alla bekymmer. 
 
Tågresan var intressant. Jag hade valt plats på tysta avdelningen för att verkligen få slappna av. Killen bredvid mig slår upp datorn och börjar tuscha på bröllopsbilder. "Ursäkta. Hej. Jag ser att du redigerar lite bilder, fotograf antar jag?" Jag vart ju nyfiken! Jag kan inte hålla mig. Speciellt inte när det gäller mitt ämne. Klart som fan jag ville se lite bilder. Det fick jag. I tystnad. Det var ju tysta avdelningen så det blev inte så mycket prat. Men vi bytte portfoliolänkar, så det var ju kul! Det är så intressant att se hur andra bearbetar sina bilder. Den här killen använde lightroom som jag knappt har sneglat åt. Tog bort mycket svärta och högdagrar (det mörkaste och ljusaste för er som talar ett annat språk), vilket jag troligtvis också hade gjort fast i camera raw (råprogram till photoshop). Sen hade jag pysslat med färger i photoshop för att få finare toner och så, fast det sa jag aldrig. Kom på det nu. Selective color (ändrar färg för färg) är en av mina bästa vänner. Sen kommer curves (kontraster och färgbalans) och syskonen dodge (ljuspensel) och burn (mörkpensel), strax efter hamnar gradient map med en blending (väljer färg i svärtan som mjukt går över till en annan valfri färg i högdagrarna. Ja, men sen har vi ju high pass (skärpa) också som Rasmus lärde sig lite om alldeles nyss! Den kan man ju inte klara sig utan. 
 
Nu ska vi faktsiskt sova. Konstigt då jag har somnat så sent de senaste nätterna. Men vi båda gick upp tidigt idag så lite trött är man ju. 
Det kanske blir nåt inlägg då och då medan jag är här. Tydligen ska skiten göra en vääääldans massa grejer. Suck. Oh well. Nu stänger vi ner. God natt från oss! <3 


2015-05-28 | 12:38:19

Åh det är verkligen nice att fixa det där lilla extra på sina bilder i lightroom, även om jag använder photoshop när det ska ändras lite djupare. Har jag inte sättet ett bättre program än lightroom för att fixa i flera bilder. Det blir ett grym arbetsflöde.

Snygga tågbilder :)

Ha en fantastisk dag

Svar: Intressant! Nån gång ska jag testa det och gå en kurs. Sen får vi se vad som blir mitt arbetsflöde. Jag känner på mig att fotojobben blir i lightroom och enkla bloggbilder blir i Photoshop!

Tack! :)
Josefine Hellgren


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: