Hur det går med "Ägnö the Movie"

Skrivet: 2015-09-11 | 17:13:36

PREMIERE PRO CC
Så här ser det ut just nu på datorn. Det går långsamt framåt. Jag är snabb med bilder och färger och sånt. Men dessa små, små klipp blir jag ju knäpp på. Det här blir min 4e Ägnöfilm. Och ja, jag har lärt mig massvis, men jag blir ju mer och mer petig och det gynnar inte mig alls. I år har vi dessutom intervjuer... Hur får jag ens dom att passa in? Hur gör man? Varför gick jag inte mer film/tv på gymnasiet. Varför??
 
Jag försöker att klippa bort allt onödigt i skedet jag är i för tillfället. Den stora bilden, eller alltså klippet, som just nu är pausad på dyngsura knoparna (halvdeltagarna/halvledarna) Adam och Samuel, är otroligt skakig i början. Inte kul att se på, däremot så skrattar Samuel i slutet av klippet vilket är helt perfekt. Bort med första delen och spara den andra. Den mellanstora bild"skärmen" är en förhandsvisning där man kan klippa fritt innan man lägger klippet i själva filmen. Just nu är det ett klipp från Olympuskameran, Madde som filmat. Mathilda står och blickar ut över skärgården på Ägnös högsta topp i solnedgången. Kan inte bli finare!
 
Jag har nu lagt in lägrets tre första dagar i följd och börjar nu att lägga in dag fyra, alltså de små förhandsvisningsbilderna nere i vänstra hörnet. Jag måste hitta en bra mix mellan mobilfilmer, olika kameror, närbilder och vy-bilder, vinklar och så att inte en kurs syns mer än alla andra (som Nybörjarkursen just nu gör). 
Inte nog med det är det tre barn som inte får vara med i filmen eller på nån bild. De flesta klippen tar jag bort, de klippen som är för fina har jag kvar och suddar ut ansikterna. Filmen bli fruktansvärt mycket sämre av blurriga ansikten, men vi respekterar föräldrarnas beslut helt och hållet. 
 
Det är helt förståeligt att ni är sugna på att se den, alla ni som varit där. Men det är så att jag gör det här heeelt ensam och jag är inget pro direkt men är jobbigaste perfektionisten någonsin. Dessutom kan jag inte ägna hela mitt liv åt en film som jag självklart gör helt ideelt eftersom att Ägnö sjöscoutkår är en ideel förening (vi får inget betalt). Ge mig tid eller se till att pallra er hit hem till mig för att hjälpa mig med idéer och synpunkter och kanske lära er något. Ni som vill se gärna nu, helst igår liksom, ni som har varit på lägret och vill vara en del i arbetet med filmen... kom och hjälp mig, snälla! Mitt rum är lite stökigt, men det är bakom ryggen när man sitter vid datorn så det kan vi blunda för. 


Anonym
2015-09-11 | 18:53:54

Jag har sett förra årets. Sjukt bra. Har du utvecklats kommer det bli ännu bättre.
bor i Gävle så kan inte komma och hjälpa men vill gärna se nu, tehe!

Svar: Kul att du sett årets förra!
Hoppas det, men som sagt, man blir ju petigare när man kan mer.
Haha, jaa, många som vill se och det är ju kul!
Josefine Hellgren

2015-09-11 | 19:02:03

Kul med film ju men som du skriver, desto mer man lär sig desto petigare blir man haha :D

Svar: Ja, och det ÄR verkligen så! Gjorde första filmen i windows moviemaker. Kan inte ens förmå mig att titta på den! :o
Josefine Hellgren

Sara från F2
2015-11-29 | 11:22:21

Hej, jag har massa foton från årets Ägnö, mest bilder på F2 gruppen. Om du är intresserad kan jag ju kanske maila dom till dig.

Svar: Hej Sara!! Vad roligt! Gärna!
Josefine Hellgren

Sara från F2
2015-12-06 | 21:57:36

Vilken mailadress ska jag maila till? :)

Josefine Hellgren


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: